Inredning och husreparationer..... pust!

Jag har ett intresse som jag önskar att jag inte hade. Det är både dyrt och jobbigt. Jag talar givetvis om heminredning. Jag är visst inte ensam om att vara intresserad av ämnet heller, nej.... var och varannan människa i detta avlånga land verkar har fallit offer för heminredningstrenden som håller på att ta över västvärlden. Det kanske inte är så konstigt egentligen. Det är nog en mänsklig instinkt att "boa" och bädda för sig själv och sina egna. Det har bara tagit så enorma proportioner i denna materialistiska del av världen. Det är svårt att inte påverkas.
 
Jag vill dock förtydliga att jag är intresserad av heminredning. Inte husreparationer. Det är en viss skillnad, även om de båda inriktningarna i många fall är beroende av varandra. Jag är heller inte på något sätt intresserad av att inreda och repa mitt hus för att upprätthålla någon form av status. Nej, jag tycker att inredning är ett skapande. Något kreativt. Det är ungefär som att göra en målning. Man har en idé som man försöker förverkliga, och det är alltid lika spännande att se hur man lyckas komponera ihop en harmonisk miljö. Kruxet i det hela är ju att det är så vansinnigt dyrt! Ofta får man dessutom förminska sina idéer en aning för att de ska passa in i budgeten. Förutom att sitta på en massa pengar, så måste man även ha en del kunskaper, tid och tålamod. Det är liksom inte bara att kapa en vägg här och där, nej.... det är en hel vetenskap att repa ett hus och många bollar att hålla i luften. Det blir dessutom alltid en jääääkla massa extra arbete. Sånt som man inte räknade med innan start. Å sånt kostar också en gode fin slant extra. Hoff! Jag blir nästan på dåligt humör bara av att skriva om det!
 
Hur som helst. Även om jag allra helst bara vill sy mina kuddar, köpa fina mator och gardiner, välja ut fantastiskt snygga lampor och hänga upp snygga väggprydnader, så har jag ju ett grovt fel i huvudet. Jag tycker inte att det är någon idé att hänga upp en snygg tavla om väggen ändå ser förjävlig ut. Jag vill inte köpa snygga mattor om rummet har ett hiskeligt golv. Jag menar.... vad är det för mening??!! Min fina inredning kommer ju inte till sin rätt!
Så precis som alla andra har vi repat huset...... påbörjat iallafall....... 
Mina damer och herrar...... Välkomna till familjen "SEEEGO", familjen "skjuta upp", familjen "tappade lusten halvvägs", familjen "plugg i systemet"... ja... call us whatever you want, men här händer det liksom inte att saker och ting blir färdiga nångång! Avsikterna är goda, men idéerna får inte riktigt blomma ut till fullo. Men hoppet är ju det sista som överger människan, och kanske en vacker dag.... hm...
 
Här kommer bildbeviset på vår efterblivenhet vad gäller hemreparationer:
 
Lister saknas lite här och där..... jag fattar inte vad det är med lister!?? De måste göra ont att hantera eftersom många hemägare fastnar på just denna bit. Jävligt skönt är det iallafall att det finns fler människor med denna särskilda repdefekt.
 
Det saknas lister runt kaminen också....
 
 För nästan ett år sedan började jag tapetsera vardagsummet. Men det var så tungt eftersom jag var gravid och därför orkade jag bara göra det stora rummet färdigt. De små anslutande hallarna är fortfarande otapetserade. Planen är att göra dem färdiga innan jul iallafall..... men en plan är ju bara en plan.... den som lever får se huruvida jag lyckas verkställa den inom tidsplanen eller ej :)
 
 
På avstånd kan denna altan vara förvillande lik en färdig altan......
 
 
Men det vore ju väldigt olikt oss! Tar vi en titt närmare så kan man se att det inte bara saknas hattar på stolparna. Nej, det ska målas ett varv till med färg. Ändorna och skruvarna måste också bli vita förstås. Men det tar vi nästa sommar :)
 
 
Här har vi en liten rolig reparationsmiss! Jonny och svärfar skulle borra hål i väggskivan för elkontakterna. De mätte noggrant och såg till att de var på samma höjd. Medan Jonny vände sig om för att greppa borren skulle svärfar hålla markeringen stadig..... men så började de prata med varandra och tappade fokus för en stund, vilket resulterade i att svärfar sänkte markeringen (markant!). Både Jonny och svärfar är kända för att vara lite stressiga av sig.... så när borren nått Jonnys hand sa det bara SMACK, så var hålet borrat. På svärfars nya markering. Så nu har vi en liten "kontakttrappa" i köket (i olika färger dessutom). Unikt om inte annat. Men inom kort ska detta justeras med en panelskiva (liggande fuskpanel). Så det blir nog bra tillslut.
 
Nä nu ska jag fundera på nästa projekt..... som vi kan påbörja när allt annat är klart. Med våran hastighet så lär det bli..... tja..... lagom till pension !
Tack och hej!
 


Kommentarer
Jossan

Men vafan Elli! Sådär vill jag inte se ert hus när jag kommer upp om 1 1/2 vecka! Upp med listerna!!! ;) hehe... eller så får jag väl hjälpa till själv.
Jävligt snygg altan iallafall, sån vill jag oxå ha! :D

KRAM Jossan

Svar: Ja du Jossan.... hade varit jävulskt nice om huset var tipptopp när du kommer. Men det kan jag se i stjärnorna efter :)
Eleonor

2012-10-16 @ 17:17:33
Hanna

Haha! Du hymlar ju inte iaf :P Vet du! Jag ska komma och hjälpa dig, gubbarna får vara med barnen så kan vi ha en mammadag i tapetklistret :P Ska bara repa färdigt mitt eget hus först ;)Skämt å sido. Det tycker jag vi kan göra?!

2012-10-16 @ 20:16:26
URL: http://hhrs.blogg.se
Hanna

Och! Vad snygg altanen blev!!!

2012-10-16 @ 20:17:02
URL: http://hhrs.blogg.se
Brorsan Erik

Och passande nog har du köpt den där lådan som det står "Bord de mer", på ren svenska: Borde mer. Passande :)

2012-10-16 @ 20:19:52
Elisabeth

äsch! Ni är kommer alltid att vara tvåa i branschen- efter oss! Men det är underbart med all denna igenkännings komik! :-)

2012-10-17 @ 16:52:36
mamma

Haha, vad roligt! Du har verkligen tagit dej tid att dokumentera. Om grannarna tittade ut genom fönstret blev dom nog fundersamma.:)

2012-10-21 @ 23:08:42


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0