Är jag en missbrukare?

Jag har en last. Ett begär. Ja, jag tror att jag kan kallas missbrukare. Jag är en tidningsknarkare. Här har ni nog tidningsförlagens drömkund, för jag spenderar inte bara en utan några hundralappar på diverse tidningar varje månad (!!!). Många får kanske sin dos av slö-läsning ute på internätet, och visst! internet är superbra! Men det är något speciellt med att bläddra i en riktig tidning. Det doftar speciellt, man känner bladen mellan fingrarna och man kan läsa den i valfri position: liggande, ostkrokssittande, stående vid spisen medan maten kokar över eller halvliggande i soffan mellan sju soffkuddar. Att läsa en tidning med en kaffe i handen är avkoppling på högsta nivå. Å jag är ganska bra på att koppla av :)
Om jag är hos någon och hälsar på och det ligger en tidning på bordet framför mig, har jag mycket svårt att låta bli att bläddra i den. Jag måste stålsätta mig som tusan eftersom det inte är fint att komma till folk och börja läsa tidningar istället för att umgås. Men när husvärden går på toalett eller svarar i telefon, då är mina fingrar direkt bland tidningsbladen. Hemma hos mina föräldrar i Pajala är det en tämligen bekant syn att Elli sitter med näsan i någon tidning vid köksbordet MINST en gång om dagen, när vi är där och hälsar på.
 
Tidningsinnehållet är inte helt oviktigt, men jag gillar ganska mycket. Inredningsmagasin är givetvis en stor favorit. Där får man inspiration och det intresset tycks aldrig sina hos mig. En annan favorit är "fitness magazine". Den tidningen behöver jag för att hålla uppe mitt träningssug och viljan till ett sunt levene. En nyfunnen vän är "mama" som visade sig innehålla mycket intressant för en småbarns- och tweeniemamma som jag, med lite olika teman och massa roliga intervjuer och reportage. Nu har jag köpt deras två senaste nummer och kommer troligtvis fortsätta bidra till deras intäckter. "Vi föräldrar" började jag prenumerera på medan jag var gravid med Lisa, men även om det fanns en del vettigt och lärorikt att läsa i den så var den roligare att läsa när jag fick mitt första barn. I och med att Lisa växer upp så är jag ju påväg att lämna småbarnstiden för något nytt. Å lite pretto känns den också faktiskt. Den prenumerationen sa jag upp för nån vecka sedan. 
 
Ja.... listan kan göras lång på vilka tidningar jag brukar smyga ner i kundkorgen på coop eller t.o.m. pernumererat på genom åren, men varför ska jag ge fortsätta ge gratisreklam på min blogg när andra får betalt för det??!  :) 
Det finns en baksida med mitt tidningsknarkande. Jag har barn, och som bekant gör barn som vi vuxna gör. Så Elvira och Siri (speciellt Elvira) är påväg in i tidningsträsket precis som sin mor. Men om mina tidningar känns dyra på kring 50 kr/nummer, så är det ingenting jämfört med barnens tidningar! De är ju fyllda med skitleksaker och krimskrams och tar därför ut inte mindre än 79 kr/nummer!!! De smarta jävlarna! Å jag betalar :( Jag brukar inte köpa tidningar till barnen hur ofta som helst, men det är lite svårt att motivera för barnen varför mamma får köpa en tidning men inte de. That's life! Det är duster man får ta.
 
Nedan kan ni se de två senaste dagarnas läsning. Nu kanske det dröjer en vecka innan jag köper en ny tidning... jag har ju pedagogiska magasinet också på tv-rumsbordet (jo, den är faktiskt riktigt bra!). Det är bara det att fitness magazine har kommit ut med ett nytt nummer och jag har ju börjat "mitt nya liv" igen (då behövs verkligen träningsinspiration!)...... hur ska jag kunna behärska mig?!!
 
 


Kommentarer
memyselfandu.blogg.se

Hahah va härligt att läsa att någon annan också har detta underliga missbruk. Eller ska man kanske kalla det beroende..!? Jag skulle iallafall säkert va snuskigt rik om det inte vore för alla blaskor jag shoppar varje månad. Typ en i snitt per handlingstillfälle.

Kanske är det något konstigt släktdrag ?? ;D

2012-10-16 @ 22:30:16
URL: http://www.memyselfandu.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0